Jelenlegi hely

Múzeumi Vizuális Tanoda

 

Múzeumi Vizuális Tanoda

22. foglalkozás

Üveg – Folyékony vagy szilárd?

2018.03.01.

Az üveg az egyik legegyedibb és legidőtállóbb anyag, amit alakíthatósága és törékenysége tesz különlegessé. Épp ezen tulajdonságai miatt olyan kedvelt a művészek körében. De hogyan lehet dolgozni vele? Ismerkedés az üvegmegmunkálás folyamatával és a veszprémi múzeum kortárs üvegművészeti gyűjteményével.

Üveg: rendszerint átlátszó anyag, amely kemény, rideg, színtelen vagy színes és amelyet homok, mészkő, szóda és kisebb mennyiségben más anyagok keverékének megolvasztásával készítenek

21. foglalkozás

Chagall - A színek költészete2018.02.22Kiállításlátogatás a Laczkó Dezső Múzeum új időszaki kiálíltásában, tárlatvezetéssel és textilfestő foglalkozással. 

 

20. foglalkozás

Hogyan dolgozik a szobrász? – Kérdezd a művészt!

2018.02.15.

A szobor a képekkel szemben körbejárható, térbeli alkotás, ami kemény és puha anyagból is készülhet. Ez az egyik legnehezebb, fizikailag is megterhelő művészeti ág. Kérdezd a szobrászt!

Szobor: térbeli, körbejárható művészeti alkotás, amelynek legjellemzőbb anyaga a kő, bronz, vagy gipsz

19. foglalkozás

Ki az a Csikász Imre?

2018.02.08

A szobrászművész számos alkotását őrzi a veszprémi múzeum. A fiatalon elhunyt Csikász könnyed, elegáns művei közt egy-két vicces darab is akad. Ismerd meg munkásságát és alkosd meg saját kisplasztikád az ő stílusában. 

18. foglalkozás

Paletta festmények – Mutasd a palettád!

2018.02.01

A sümegi művésztelepen alkotó festők az 1920-as években saját palettáikra festettek egy-egy kis képet, amelyek mindegyike olyan mintha csak a művész ujjlenyomata volna. Neked milyen lenne a palettád?

Paletta: a festőművész által használt, a festék kikeverésére szolgáló ovális vagy téglalap alakú kis lemez, amelyen a kikevert festék festés közben állandóan kéznél van

17. foglalkozás

Nyomatok – Mutasd a dúcod!

2018.01.25

Miért jelent meg a sokszorosítás a képzőművészetben? Melyek a legnépszerűbb technikák és hogyan készülnek a nyomatok?

Nyomat: sokszorosító eljárással készült képzőművészeti alkotás

 

16. foglalkozás

Kollázs – Keverednek az anyagok

2018.01.18

A festék mellett szinte bármilyen hétköznapi anyag vagy tárgy alkalmas arra, hogy műalkotás legyen belőle. Az egyetlen cél, hogy a mű minél egyedibb és fantáziadúsabb legyen.

Kollázs: olyan mű, amely valamilyen felületen több dolog (fénykép, ujságcikk, levél, egyéb tárgyak stb.) csoportos felragasztásával jön létre

15. foglalkozás

Rajzok, grafikák – Vonalak hálójában

2018.01.11

Rajzolni ceruzával, szénnel, de akár tollal vagy tussal is lehet. Unalmasabb ez a technika a festésnél? Kevesebb szín, kevesebb izgalom? Kérdezd a grafikust!

Grafika: sokszorosítással készült, de eredetinek tekinthető képzőművészeti alkotások, illetve ide tartoznak a ceruza-, toll- és krétarajzok, akvarellek, pasztellképek

 

14. foglalkozás

Festmények – Kérdezd a művészt!

2018.01.04

Milyen festékek vannak és milyen festészeti technikák? Hogy lehet a sokféle ecset közül választani? Kérdezd a festőművészt!

Festészet: a képzőművészet egyik ága, amely síkbeli színekből és vonalakból koz létre művészi kompozíciót, képet vagy festményt

13. foglalkozás

Karácsony a Művészetekben

2017.12.14

A karácsony, és főként Jézus születésének ábrázolásai a kezdetektől napjainkig. Milyen környezet, ruházat, beálíltás jellenzi a festményeket, milyen különbségek fedezhetőek fel.

Betlehem, attribútumok, jászol, Mária kék vörös színei, fényforrás

 

12. foglalkozás

Illusztrációk – Képzelet és valóság határán

2017.12.07

Regényekhez, versekhez vagy épp mesekönyvekhez is készülhet illusztráció. De mi ezeknek a képeknek a célja és mi alapján dönti el a művész, hogy melyik jelenetet ragadja ki?

Illusztráció: a szöveg szemléltetését, kiegészítését szolgáló kép

 

11. foglalkozás

Bonyolult szimbólumok

2017.11.30

Egyes képeken a legkisebb részlet is üzenetet hordoz. Okkal jelennek meg bizonyos színek, gyümölcsök vagy épp állatok. Hétköznapi ikonográfia a művészetben.

Szimbólum vagy jelkép: olyan jel, amely többlet jelentést hordoz, a hozzá társított személyt, jelenséget, fogalmat idézi fel

 

10. foglalkozás

Divatlapok a 19. századból – Te ezt felvennéd?

2017.11.23

Divatlapok sokkal régebb óta léteznek, mint gondolnánk. De vajon ki számított csinosnak több mint 100 évvel ezelőtt? Milyen ruhadarabokat kedveltek?

Divatlap: a korabeli divatos viseleteket élethűen megjelenítő kép

9. foglalkozás

Mitológiai és vallásos képek

2017.11.16

Míg a mitológiai tárgyú képeken egy-egy narratív jelenet áll a középpontban, addig a vallásos képek a személyes áhítat eszközéül szolgálnak. Mindkettőben közös azonban, hogy minden apró megjelenített részlet mélyebb üzenetet hordoz. Mik ezek és hogyan ismerhetőek fel? Ismerkedés az ikonográfia alapjaival.

Mitológiai kép: olyan bizonyos kultúrál által igaznak vélt történet egy-egy jelentét ábrázolja, amelyekben természetfeletti események, személyek, lények szerepelnek
Vallásos kép: bibliai témájú vagy szentek, vértanúk életével kapcsolatos jeleneteket ábrázol

8. foglalkozás

Csendélet – Virág, gyümölcs, drapéria

2017.11.09.

Művészi gyakorlat és gyönyörködtetés céljából születnek a csendéletek, amelyeken növények mellett apró élőlények és élettelen tárgyak is megjelenhetnek. A különböző korszakok, azonban különböző ízlést diktáltak, befolyásolva a képi világot.

Csendélet: festőien csoportosított tárgyak, gyümölcsök, virágok, használati eszközök szerepelnek rajta

7. foglalkozás

Tájképek – Erdők, mezők, ameddig a szem ellát

2017.10.26.

Egy művész számára a tájkép pusztán a festői látvány megörökítésére szolgál? Melyek azok az eszközök, amelyek feltétlen szükségesek ahhoz, hogy a kompozíció jól sikerüljön és képes legyen visszaadni a látványt. Minden esetben ragaszkodni kell a látottakhoz?

Tájkép: a természet egy-egy kiragadott részletét ábrázolja, erdőt, mezőt, hegyet, folyót, tengert, tavat, települések látképét, utcarészleteket

6. foglalkozás

Csataképek – Vért, dárda, kard

2017.10.19

A csataképek a harcok döntő pillanatát ábrázolják.

Miért volt fontos egy-egy ilyen véres ütközet megörökítése és kik a képek főszereplői?

Csatakép: a jelentős háborúk hőseit a csata döntő pillanatában jeleníti meg

 

 

 

5. foglalkozás

 Zsánerképek – Vidám társaság

2017.10.12

Egyes képek történeteket mesélnek el. De hogyan lehet egy összetett cselekményt egyetlen műalkotáson megjeleníteni.

Zsánerkép vagy életkép: a mindennapi emberek életének egy-egy jelenetét vagy alakját ábrázolja

4. foglalkozás

2017.09.28

A művészetnek ára van!

Mitől értékes egy kép? Vannak jól és rosszabbul sikerült műalkotások, de kinek a dolga eldönteni, mi a szép és mi a csúnya? Értékítélet a vizuális művészetek terén.Árverés vagy aukció: az értékesítés olyan fomája, amely során a legmagasabb árajánlatot tevő vásárolhatja meg az eladásra kínált műtárgyat

3. foglalkozás

2017.10.05

Arcképek – Tükröm-tükröm, mondd meg nékem!

Mit mond el rólunk az arcképünk? Az emberek miért tartották fontosnak, már a történelem kezdete óta, hogy megörökítsék magukat az utókornak? Mit üzennek a portrék?

Portré vagy arckép: egy személy szobrászati, festészeti vagy fényképeszeti műben rögzített képmása

 

2. foglalkozás

2017. szeptember 21. csütörtök

Sipos Anna, Hajdu Franciska

Miért gyűjt képeket a múzeum?

Ismerkedés a múzeum működésével, a képzőművészeti gyűjtemény fontosságával. A gyerekek felfedezik a raktár titkait és megtanulják, hogyan kell bánni a műtárgyakkal.

Múzeum: a kulturális javak (műtárgyak) tudományosan rendszerezett gyűjteményeit őrző intézmény

 

1. foglalkozás

2017. szeptember 14. csütörtök

Sipos Anna, Hajdu Franciska

Ismerkedés, bevezetés, csapatépítés

 

 

 

 

 

FELHÍVÁS

Légy a Laczkó Dezső Múzeum tanodása!

-          ingyenes, múzeumi vizuális tanoda

-          30 alkalmas kreatív, alkotó szakkör

-          3-6. osztályos, általános iskolás diákok számára (15 fő)

-          heti rendszeres foglalkozások, alkalmanként hétvégi programok

-          csütörtökönként 14:30-tól a múzeum Tanulmányi Raktárában (Veszprém Török Ignác utca 5.)

-          Sipos Anna művészettörténész és Hajdu Franciska kulturális menedzser vezetésével

-          művészettörténeti és muzeológiai ismeretek, restaurátori műhelymunka, kreatív alkotófeladatok, festés, rajzolás

-          műterem- és múzeumlátogatások

-          csoportos záró kiállítás az elkészült alkotásokból

Első foglalkozás: 2017. szeptember 14. csütörtök 14:30

Jelentkezés és bővebb információ: Hajdu Franciska kulturális menedzser hajdufranciska@ldm.hu +36205486325

 

A tehetséggondozó program az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő és az Emberi Erőforrások Minisztériuma által kiírt Nemzeti Tehetség Program NTP-KULT- 17- 0019 számú pályázat keretein belül valósul meg.

 

 

Kivonat a pályázatra beadott portfólióból

Célkitűzéseink

Laczkó Dezső Vizuális Tanodája fő célként a gyermekek vizuális készségeit és helyi művészeti értékek iránti jártasságát kívánja fejleszteni. Nemzeti Tehetség Program segítségével már felfedezett tehetségek és további tehetségígéretek képzése, tehetséggondozása, műalkotások születése a cél. A Laczkó Dezső Múzeum képzőművészeti gyűjteményének felélesztése, újragondolása, olyan gyermekek által, akik nyitottságot mutatnak a téma és az alkotó munka iránt. Hozzuk közelebb őket térben és időben!

Tehetséggondozás menete

A 60 órás tehetséggondozó műhelymunka során 15 tehetség és fiatal tehetségígéret, 30 alkalommal találkozik és alkot együtt a Tanulmányi Raktár foglalkoztatójában.  A közös munka során fejlesztjük térbeli és vizuális érzéküket. Alkotó csoportként hozzák létre egyedi, kanonizált műalkotások parafrázisait, közösen építenek kiállítást, és disputa valamint komoly szakmai támogatás útján kortárs műtárggyal bővítik a gyűjteményt. Célunk a jövő tehetségeinek felkarolása! A kis csoportos alkotó munka során teret és időt hagyunk egymás segítésére, fontos eleme az elméleti képzésnek a disputa helyzetek megteremtése és koordinálása.

A tanodai tanév felépítése

A foglalkozássorozat szeptember elején indul, drámajátékokkal ismerkedő feladatokkal. Az év jelentős részében a Tanulmányi Raktárban tartunk elméleti és gyakorlati, alkotó foglalkozásokat. A projekt utolsó harmadában kortárs veszprémi alkotókat kérünk fel a foglalkozások megtartására műterem látogatással egybekötve. Egy napos kirándulás során a badacsonyi Egry Emlékházba látogatunk. Ezen kívül csoportosan tekintünk meg kiállításokat, részt veszünk a múzeum családi és gyermek rendezvényein, ingyenesen bekapcsolódhatnak a Gombrich Mester Művészeti Tanodája programjaiba.