Paletta festmények – Mutasd a palettád!
2019.01.24. és 31
A sümegi művésztelepen alkotó festők az 1920-as években saját palettáikra festettek egy-egy kis képet, amelyek mindegyike olyan mintha csak a művész ujjlenyomata volna. Neked milyen lenne a palettád
Rajzok, grafikák – Vonalak hálójában
2019.01.10.
Rajzolni ceruzával, szénnel, de akár tollal vagy tussal is lehet. Unalmasabb ez a technika a festésnél? Kevesebb szín, kevesebb izgalom? Kérdezd a grafikust!
Festmények – Kérdezd a művészt!
2019.01.3.
Milyen festékek vannak és milyen festészeti technikák? Hogy lehet a sokféle ecset közül választani? Kérdezd a festőművészt!
Illusztrációk – Képzelet és valóság határán
2018.12.13
Regényekhez, versekhez vagy épp mesekönyvekhez is készülhet illusztráció. De mi ezeknek a képeknek a célja és mi alapján dönti el a művész, hogy melyik jelenetet ragadja ki?
Bonyolult szimbólumok
2018.12.06
Egyes képeken a legkisebb részlet is üzenetet hordoz. Okkal jelennek meg bizonyos színek, gyümölcsök vagy épp állatok. Hétköznapi ikonográfia a művészetben.
Divatlapok a 19. századból – Te ezt felvennéd?
2018.11.29
Divatlapok sokkal régebb óta léteznek, mint gondolnánk. De vajon ki számított csinosnak több mint 100 évvel ezelőtt? Milyen ruhadarabokat kedveltek?
Mitológiai és vallásos képek
2018.11.22
Míg a mitológiai tárgyú képeken egy-egy narratív jelenet áll a középpontban, addig a vallásos képek a személyes áhítat eszközéül szolgálnak. Mindkettőben közös azonban, hogy minden apró megjelenített részlet mélyebb üzenetet hordoz. Mik ezek és hogyan ismerhetőek fel? Ismerkedés az ikonográfia alapjaival.
Csendélet – Virág, gyümölcs, drapéria
2018.11.15
Művészi gyakorlat és gyönyörködtetés céljából születnek a csendéletek, amelyeken növények mellett apró élőlények és élettelen tárgyak is megjelenhetnek. A különböző korszakok, azonban különböző ízlést diktáltak, befolyásolva a képi világot.
Tájképek – Erdők, mezők, ameddig a szem ellát
2018.11.08
Egy művész számára a tájkép pusztán a festői látvány megörökítésére szolgál? Melyek azok az eszközök, amelyek feltétlen szükségesek ahhoz, hogy a kompozíció jól sikerüljön és képes legyen visszaadni a látványt. Minden esetben ragaszkodni kell a látottakhoz?
Zsánerképek – Vidám társaság
2018.10.25
Egyes képek történeteket mesélnek el. De hogyan lehet egy összetett cselekményt egyetlen műalkotáson megjeleníteni.
Csataképek – Vért, dárda, kard
2018.10.18.
A csataképek a harcok döntő pillanatát ábrázolják. Miért volt fontos egy-egy ilyen véres ütközet megörökítése és kik a képek főszereplői?
Arcképek – Tükröm-tükröm, mondd meg nékem!
2018.10.11
Tanulmányi Raktár
Mit mond el rólunk az arcképünk? Az emberek miért tartották fontosnak, már a történelem kezdete óta, hogy megörökítsék magukat az utókornak? Mit üzennek a portrék?
Színtan
2018.10.04
Tanulmányi Raktár
Itten féle színkör, színtan, komplementer színek
A művészetnek ára van!
2018.09.27
Tanulmányi Raktár
Mitől értékes egy kép? Vannak jól és rosszabbul sikerült műalkotások, de kinek a dolga eldönteni, mi a szép és mi a csúnya? Értékítélet a vizuális művészetek terén.
Miért gyűjt képeket a múzeum?
2018.09.20
Tanulmányi Raktár
Ismerkedés a múzeum működésével, a képzőművészeti gyűjtemény fontosságával. A gyerekek felfedezik a raktár titkait és megtanulják, hogyan kell bánni a műtárgyakkal.
A tehetséggondozó program az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő és az Emberi Erőforrások Minisztériuma által kiírt Nemzeti Tehetség Program NTP-KULT- 18- 0007 számú pályázat keretein belül valósul meg.
Kivonat a pályázatra beadott portfólióból
Célkitűzéseink
A Múzeumi Vizuális Tanodája fő célként a gyermekek vizuális készségeit és helyi művészeti értékek iránti jártasságát kívánja fejleszteni. Nemzeti Tehetség Program segítségével már felfedezett tehetségek és további tehetségígéretek képzése, tehetséggondozása, műalkotások születése a cél. A Laczkó Dezső Múzeum képzőművészeti gyűjteményének felélesztése, újragondolása, olyan gyermekek által, akik nyitottságot mutatnak a téma és az alkotó munka iránt. Hozzuk közelebb őket térben és időben!
Tehetséggondozás menete
A 70 órás tehetséggondozó műhelymunka során 15 tehetség és fiatal tehetségígéret, 35 alkalommal találkozik és alkot együtt a Tanulmányi Raktár foglalkoztatójában. A közös munka során fejlesztjük térbeli és vizuális érzéküket. Alkotó csoportként hozzák létre egyedi, kanonizált műalkotások parafrázisait, közösen építenek kiállítást, és disputa valamint komoly szakmai támogatás útján kortárs műtárggyal bővítik a gyűjteményt. Célunk a jövő tehetségeinek felkarolása! A kis csoportos alkotó munka során teret és időt hagyunk egymás segítésére, fontos eleme az elméleti képzésnek a disputa helyzetek megteremtése és koordinálása.
A tanodai tanév felépítése
A foglalkozássorozat szeptember elején indul, drámajátékokkal ismerkedő feladatokkal. Az év jelentős részében a Tanulmányi Raktárban tartunk elméleti és gyakorlati, alkotó foglalkozásokat. A projekt utolsó harmadában kortárs veszprémi alkotókat kérünk fel a foglalkozások megtartására műterem látogatással egybekötve. Egy napos kirándulás során a badacsonyi Egry Emlékházba látogatunk. Ezen kívül csoportosan tekintünk meg kiállításokat, részt veszünk a múzeum családi és gyermek rendezvényein, ingyenesen bekapcsolódhatnak a Gombrich Mester Művészeti Tanodája programjaiba.
A tehetséggondozó program az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő és az Emberi Erőforrások Minisztériuma által kiírt Nemzeti Tehetség Program NTP-KULT- 18- 0007 számú pályázat keretein belül valósul meg.